Wednesday, January 18, 2012

AKIBAT HUTANG ALONG...

entry-content'>


laporan harian metro 18.1.12

Jutawan gundah diburu along
Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seutas jam tangan bernilai RM200,000 dan ruang pejabat yang digunakan sejak enam tahun lalu. Itu harga perlu dibayar seorang ahli perniagaan berstatus jutawan yang kini hidup kebimbangan apabila gagal melunaskan bayaran kepada ceti haram selepas mengalami masalah kewangan sejak empat bulan lalu.

Jumlah keseluruhan pinjaman mencecah setengah juta ringgit, dia kini berdepan kemungkinan sebuah lagi ruang pejabat miliknya akan terlepas ke tangan along menjelang perayaan Tahun Baru Cina minggu depan jika gagal menjelaskan hutang terbabit.

Menurutnya, yang hanya mahu dikenali sebagai Izham, 36, kekalutan hidupnya bermula selepas dia mula meminjam daripada along awal tahun lalu ketika mahu membayar gaji pekerja syarikatnya pada Aidilfitri lalu, namun pinjaman itu dapat dijelaskan sepenuhnya tidak lama selepas itu.

Katanya, along yang juga kenalan baiknya sejak beberapa tahun lalu juga menawarkan pinjaman lain selepas mendapati dia membayar mengikut masa dijanjikan dan selepas itu, perniagaannya mengalami masalah dan jadual pembayarannya kepada ceti haram juga terganggu.



“Saya membuat perjanjian untuk menjelaskan tunggakan bayaran sebelum Tahun Baru Cina kerana sepatutnya menerima wang hasil perniagaan syarikat. Malangnya, saya juga ditipu menyebabkan pejabat saya kini jadi

No comments:


Free shoutbox @ ShoutMix