Saturday, February 25, 2012

NOVEL BIARKAN INDAH BERLALU...

entry-content'>


Ilham hingga terhasilnya BIARKAN INDAH BERLALU (BIB), banyak. diantaranya :
1)melihat ramainya bayi yang dibuang sebaik lahir. Ada yang sempat diselamatkan & sebaliknya. Sering saya menangisi berita kematian bayi2 tidak berdosa itu. Suami juga pernah berkata, kalau dia terjumpa bayi yang dibuang begitu, dia sanggup memelihara bayi itu seperti anak sendiri. Saya cuba menyelami apa sebenarnya perasaan si ibu yang nekat membuang bayi yg dikandung 9 bulan dgn bersusah payah. Tidak ada seorang ibu pun yang menyangkal sukarnya melalui saat kehamilan. Pun begitu, kenapa kaum Hawa yg diberi naluri keibuan menjadi sekejam itu...

2)Kisah yg diceritakan kpd saya, bagaimana derita gadis yang diceroboh marwahnya (rogol) malalui kehidupan lebih2 lagi jika akibat perbuatan itu dia hamil pula. Tidak kira sama ada orang terdekat atau tidak dikenali, pengalaman ngeri itu akan terus terpahat di fikiran. Menghantui dalam tidur & jaganya. Saya cuba menyelami perasaan mangsa dan keluarga mangsa.

3)Kesah orang gelandangan yang mengharap ihsan masyarakat turut menggamit perasaan saya untuk berimaginasi.

4)Seorang wanita tua menceritakan kepada saya bagaimana kekesalannya kerana mendesak anak gadisnya menggugur kandungan kerana takutnya dia berhadapan masyarakat. Setelah pelbgai usaha membuang janin tidak berhasil, dengan redha si ibu menerima hadir seorang bayi perempuan. Melihat paras si comel yg mirib anak gadisnya sewaktu kecil, si nenek menjadi wanita yg diburu kekesalan. Saya berimaginasi lagi, berusaha menyelami perasaan nenek itu.

Dengan ilham2 & idea2 itu, maka dalam 6 bulan... BIARKAN INDAH BERLALU sampai ke ayat terakhir. Dan kini saya bernafas lega apabila BIB diterima penerbit, disunting editor. Dan seperti biasa, debaran saya semakin terasa apabila semakin hampirnya tarikh BIB menyapa dunia novel.

Harapan saya pd BIB - novel ke 13 saya, agar ia dapat memberi sedikit hiburan di saat santai pembaca & memberi pesanan kepada para remaja. Saya tidak hendak mengajar kerana kepantangan remaja jika mereka diajar. Ibu2 & bapa2 juga tidak gemar diajar bagaimana mendidik anak2, tetapi saya bawakan BIB adalah untuk diri saya sendiri. Semoga saya menjadi insan tabah, redha & pasrah disamping giat berusaha...

No comments:


Free shoutbox @ ShoutMix