Tuesday, January 29, 2008

SAYEMBARA MENGARANG SEMPENA 50 TAHUN MERDEKA

entry-content'>

Akhirnya keputusan sayembara mengarang sempena 50 tahun meredeka diumumkan semalam 29.1.08 (Selasa). Di antara yang dipertandingkan : Novel, cerpen, skrip drama pentas dan puisi. Sayembara mengarang ini diumumkan pada June 2006 dan berakhir Dis 2006. Di antara hadiahnya Novel : RM40,000.00
RM30,000.00
RM20,000.00
RM10,000.00 untuk 7 pemenang sagu hati setiap satu.

hadiah utk Cerpen RM3,000.00
RM2,500.00
RM1,500.00 dan RM1,000.00 untuk 10 pemenang sagu hati setiap satu.

hadiah utk: Skrip drama pentas : RM15,000.00
RM7,500.00
RM5000.00 dan RM3,000.00 untuk 7 pemenang sagu hati

Hadiah utk puisi : RM2,500.00
RM2,000.00
RM1,500.00 dan RM700.00 untuk 10 pemenang sagu hati setiap satu.

Keputusan agak mengejutkan. Bukan sahaja saya yang masih setahun jagung di bidang penulisan kreatif tetapi juga pastinya penulis2 mapan lain. saya lihat banyak kening yang berkerut petang semalam. Nak tahu kenapa?
Tidak ada pemenang pertama & ke dua dalam kategori novel. W/bagaimana pun, pemengang
Hadiah ke 3 : IMIN@ EMIN MADI
Saguhati : AMARUSZATI NOOR RAHIM
RAMLAH RASHID
ABDUL RAHMAN CHE MAT
Aminah Mokhtar
MOHD. SAAD OMAR dan 2 lagi tempat, tiada pemenang.

DRAMA PENTAS : 1 - ISMAIL KASSAN
2- ISMAIL KASSAN
3-SITI JASMINA IBRAHIM
Sagu hati : OTHMAN HAJI ZAINUDIN
ABDUL RAHIM SABRI
NOR NAJWA AZMEE
MOHD. SAAD OMAR
JAAFAR @ MUSTAFA HASSAN dan 2 lagi tempat, tiada pemenang.

CERPEN : 1- ROHAIDAH YON
2- SHAHNON AHMAD
2- AMINAH MOKHTAR
3- ABDUL RAHMAN CHE MAT
3- MAHIZAN HUSAIN
Sagu hati : WAHYU BUDIWA RENDRA A. WAHID
HJ. MOHD. AYOP YASIN
ZUL FIKRI ZAMIR MOHD. MUNIR
AHMAD NAZRI MOHD. SHAM
SHAHNON AHMAD
ASMIDAR ALIAS
MASNIAH KALYUBI
RAHIMAH MUSA
NOR FARIDAH ABDUL MANAF
RUHAINI MATDARIN

PUISI : 1- JAMALUDIN DARUS
2- ROSNANI HASAN
2- MOHAAZAM REZALI
3- HJ. SHA'RI HJ. AWANG BESAR
3- GHAZALI LATEH
Sagu hati : ABD. AZIZ MOHMOOD
SAADIN ABDULLAH
WAHYU BUDIWA RENDRA A. WAHID
NAZRI HUSSEIN
MD. SHAHRIZA MOHD. TAHIR
AB. GHANI ABDULLAH
HANIPAH NOKMAN
YUSMIYANI YUSOFF
NAZRI HUSSEIN
AMINUDIN MANSOR

Terperanjat bukan? Banyaknya tempat pemenang tidak diisi. Ini bermakna kurangnya karya bermutu dan bersesuaian dengan tema sayembara yang mementingkan evolusi masyarakat Malaysia berbilang kaum dari dahulu dan kini. Bagaimana kita dapat menjadi negara membangun yang maju, liberal, progresif, aman damai dan dipandang tinggi negara lain.

Selain uty sambutan juga agak hambar dan ramai tetamu udangan gagal hadir, saya sendiri tercari2 rakan2 penulis yang sama2 memenangi Sayembara Mengarang Sempena Sambutan Jumbi Emas dahulu yang karya2 mereka dilancarkan pada hari yang sama. Lebih menyedihkan, SN Pak S Samad Said juga tiada. Pak Shahnon Ahmad yang memenangi 2 katogori juga tidak dapat hadir (kurang sihat) dan hanya diwakili.

Sayembara ini dirasmikan oleh YB DATO' SERI SYED HAMID ALBAR.

10 comments:

mohamadkholid said...

Salam,
Tahniah, wah dapat lagi RM10 ribu... Kira tahun ini menuai hasil padi emas nampaknya!

Abang Long said...

Perjuangan yang tidak akan selesai.

rasha_rz6 said...

Adik kholid, perjuangan kita bukan untuk wang, tapi bila diberi... anggaplah itu sebagai bonos. kalau fikir untuk menuai padi emas sahaja nantinya benih yang tumbuh sambang semua, tiada yang ranum lagi. betul tak? eh, tak nampak awak kat DBP hari tu? kak ila cari2 juga.

KAK ILA

rasha_rz6 said...

Memang perjuangan ini tidak akan selesai selagi masih bernafas dan nadi masih berdengut. kita berjuang dilandasan masing2 demi agama dan bangsa juga habasa tercinta.

MYA MARJA said...

Assalamualaikum,
Menang lagi. Tahniah ya Kak Ila! Semakin prolifik.

Anonymous said...

waalaikumsalam adik...
menang ciput je. malu nak terima tahniah tu. 2 kali mencuba, 2,2 nya sagu hati. nampak benar kurang berbakat, kan?

kak ila.

MYA MARJA said...

Kurang bakat? Dapat RM10 ribu tu.. kurang bakat lagi? Alhamdulillah...
Curahkanlah lagi rahsia kejayaan akak tu, itu pun andainya sudi berkongsi.

rasha_rz said...

Hanya RM10 ribu, syukur alhamdulillah. tapi bukan wang menjadi ukuran kejayaan, dik. penerimaan khalayak pada gaya penceritaan sesuatu karya, itu yang penting. kak ila mengekal kan gaya penceritaan walau katagori apa sekali pun, kerana hanya itu yang akak tahu.akak tak pernah belajar mengarang sama ada formal/tak fomal.apa yang ada hanya... entahlah.

tanne said...

Kak Ila,
TAHNIAH!
Jgan lupa bgth saya kalau ada pertandingan lg ek! Nak try masuk gak hehe...tips kat N3 atas tu pasti akn membantu.

Anonymous said...

Tanne, insyaallah. kalau ada berita pertandingan di mana2, kak ila uar2kan.


Free shoutbox @ ShoutMix