Tuesday, September 18, 2007

Anak oh anak

entry-content'>

Belum pun lenyap cerita Yin yang hilang kemudian ditemui dalam keadaan daif, timbul pula kes kehilangan Nurin Jaslin. Kemudian semalam kita digemparkan pula dengan penemuan mayat kanak2 yang belum dikenali identiti mahupun bangsanya. Serta misteri kehilangan remaja 12 tahun Norashila Jaafar bersama 2 lagi rakannya. Apa nak jadi dengan dunia sekarang? Kanak2 perlu dilindungi, dikasihi dan dikasihani. Tapi gejala2 hilang, dera dan bunuh dan rogol sudah semacam sinonim dengan dunia kanak2 masa kini.
Teringat saya di zaman saya masih kanak2 dulu. Ibu saya sering menakutkan saya tentang pengambilan kepala kanak2 oleh orang jahat (penjenayah). Kata ibu, kepala kanak2 itu diperlukan untuk membina jambatan dan jalan raya. Saya tanya ibu, bukankah batu bata dan simen bahan2 utamanya? Ibu menjawab dalam keadaan berbisik (ngeri) :"Untuk menjamu jin yang menempati tempat itu!" Cerita ibu yang menakutkan saya itu hampir serupa dengan cerita2 ibu2 lain kepada anak2 mereka. Saya dan seangkatan saya berasa takut untuk berjauhan dari orang tua. Kami sentiasa berwaspada dan mencurigai hampir semua orang yang tidak dikenali.
Apabila dibandingkan cerita itu dengan masa sekarang, mungkin kanak2 masa kini tidak sekolot di zaman saya. Kita mudah percaya momok orang tua, tapi kanak2 sekarang semakin tercabar emosi mereka apabila cerita2 misteri begitu disogokkan. Atau mungkin ibu2 sekarang tidak seprihatin ibu2 dahulu. Di zaman saya, kanak2 tidak dibiar berjalan sendiri terutama di waktu malam, subuh tengah hari atau senja. Mesti diteman, lebih tepat lagi dikawal. Tapi zaman berubah, sekarang, malam sudah seperti siang dan senja merupakan waktu terbaik bagi kanak2 berpesta. Jika ditinjau di taman permainan di perumahan saya, dari senja membawa ke tengah malam, kanak2 dan remaja yang sepatutnya di bawah pengawasan ibu bapa, dengan gembiranya bermain dan bergurau senda. Ke pasar malam hanya berteman rakan sebaya malah berani juga ke kompleks2 membeli belah juga bersama rakan2. Pelik, kan? Tapi itulah kenyataannya.

No comments:


Free shoutbox @ ShoutMix