Saturday, November 14, 2009

QASEH, QAISY / SARA KIRANA

entry-content'>

Salam kenal & salam sayang untuk pelayar & pengunjung di sini.

Berikut N3 sebelum ini - QASEH, QAISY, beberapa penggemar novel saya bolos di emel bertanyakan kenyataan saya di bawah N3 tersebut. Kenapa SK lebih berkesan & lebih saya cintai berbanding QQ. Sebenarnya SK saya garap dgn emosi kewanitaan saya selepas mendengar kenyataan seorang lelaki tentang pandangannya terhdp wanita dan isteri bagaimana yg diimpinya. Kenyataan lelaki itu :

1) Saya perlukan isteri yang memahami saya, cinta saya dan sayang saya seadanya. bukan kerana saya ini sesiapa, tetapi kerana cintanya dia pada saya. Isteri tidak perlu takut menentang saya jika jelas pendapat saya salah. Tegur saya jika saya berbuat silap. Berani memberi pendapatnya jika saya perlukan buah fikiran.

2) Bukan isteri yg menjaga saya selayak seorang majikan tetapi yang memanjakan saya layaknya lelaki yg dikasihinya. Tidak memanjakan saya seperti baby yang tak pandai apa2 tetapi memanjakan saya kerana dia saya manjakan. Dia tidak hanya pandai mengurus semua berkenaan diri saya kerana saya mampu mengurus diri saya sendiri. Malah sebelum beristeri segala2 tentang diri saya, saya lakukan sendiri.

3) Saya perlukan isteri di sisi, yang manja menghiburkan tetapi di setengah keadaan bertindak selaku guru bila saya perlukan tunjuk ajar. Saya mampu menggaji pekerja utk mengurus rumah tangga saya, jika pendapatan saya tidak mencukupi, saya akan melakukan kerja2 rutin rumah tangga, bersama dia. Jadi, tidak perlulah wanita bakal isteri saya seorang wanita yg pandai memasak dan mengemas rumah.
Saya melihat isteri kawan saya yang berpeluh2 berkemas rumah, memasak dan menyedia kelengkapan suaminya seperti dia digaji suami itu. Setiap hari suami memberi sejumlah wang untuk isteri berbelanja di pasar & berlelah pula memamasak utk suami pulang makan tengah hari, petang dan malam juga. Segala pakaian suaminya diurus sebaik mungkin sedangkan sewaktu suami berehat di ruang rehat, isteri tidak menemaninya kerana masih sibuk membersih dan mengemas.

Itulah 3 pendapatnya dan mungkin kerana memilih begitu, maka dia kelewatan beristeri - menjangkau lewat 30an.

Saya teruja. Wau, rupa2nya ada lelaki yg begitu. Saya sering mendengar teman2 sekerja saya yang berasa lega selepas berkahwin, kata mereka, hidup lebih terurus. Makan pakai ada yang menjaga, rumah tangga bersih kemas. Tidak perlu khidmat pembantu rumah kerana isteri bijak mengurus masa. Di sebabkan perbandingan pandangan & pendapat itu, saya garap SK mengikut kreativiti saya. Saya bentuk 2 lelaki berbeza personaliti dan 2 jenis wanita / isteri yg jelas berbeza latar belakang.

2 comments:

MYA MARJA said...

Assalamualaikum Kak Ila,
Lain padang lain belalang. Lain orang lain ujian.

kak ila said...

waalaikumsalam mya...
hem, pepatah melayu baru, tu. boleh juga kita fikir2kan.


Free shoutbox @ ShoutMix